Wat is online marketing?

Online marketing, eigenlijk internet marketing, kun je niet meer wegdenken uit de tegenwoordige bedrijfsstrategie. Je komt er gewoon niet meer onderuit om internet en de daarbij behorende social media te gebruiken in de diverse door jou te voeren campagnes om je bedrijfsstrategie te verduidelijken. Online marketing betekent de gestelde marketing doelen proberen te bereiken met behulp en door middel van internet en de daarmee samenhangende technologie, zoals mobiele telefoons en e-mail:

-Internet gebruiken om meer omzet te genereren in bestaande markten.
-Internet gebruiken om omzet te genereren in nieuwe markten.
-Internet gebruiken om nieuwe producten te ontwikkelen in bestaande markten.
-Internet gebruiken om nieuwe producten te ontwikkelen in nieuwe markten.

Waarom online marketing?

De doelen die gesteld zouden kunnen worden zijn bijvoorbeeld grotere naamsbekendheid van het bedrijf, de hoeveelheid bezoekers op de website van het bedrijf en gewoon (extra) omzet genereren via de webshop. Het is natuurlijk zo dat veel traditionele bedrijven het nut en de noodzaak van een online marketing bureau nog niet inzien, omdat hun directe verkoop via reële winkels, outlets en showrooms plaats vindt. De aankoop en consumptie van goederen is echter aan het verschuiven van reëel naar virtueel, van statische daadwerkelijke winkelpanden naar online webshop aankopen via internet en mobiele telefoon. Producten als brood, thee en koffie worden al meer en meer via internet aangekocht en thuis bij de klant afgeleverd. Kijk maar naar de supermarkten die steeds meer inspelen op online aankopen. Het wordt daarnaast ook allemaal veel makkelijker, waar en wanneer het ons het beste uitkomt. Om deze online aankopen te vermeerderen, of dat nou gaat om tastbare producten of om (wel of niet aanvullende) diensten, is online marketing onontbeerlijk.

Noodzaak?

Je zou kunnen zeggen dat eigenlijk voor alle soorten bedrijven de verschuiving zal plaatsvinden. Of het nu gaat om een nieuwe e-bike of om een oerbrood, een nieuwe theesoort uit een verre Chinese provincie, of om het afsluiten van een verzekering, steeds vaker zal er online door de klant worden gehandeld en is hier ook steeds meer vraag naar. Online marketing blijkt noodzakelijk!

This entry was posted in marketing. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post. Both comments and trackbacks are currently closed.