Bedrijfsvideo als marketing tool

Wilt u uw bedrijf beter in kaart brengen bij uw klanten en potentiële klanten? Dat kan op veel verschillende manieren. Een populaire en veel gebruikte manier is het inzetten van een bedrijfsfilm. Door middel van een bedrijfsvideo kunt u uw websitebezoekers beter kennis laten maken met uw medewerkers, uw diensten en specialiteiten. Ook zien we bij veel bedrijfsvideo’s een korte rondleiding op het kantoor of bedrijfspand. Hierdoor krijgen bezoekers als het ware echt een kijkje binnen het bedrijf. Kortom, bedrijfsvideo’s worden steeds vaker ingezet als marketing tool. Wat kan een bedrijfsvideo u opleveren?

Aandacht trekken

Mensen zijn visueel ingesteld dus het is niet zo gek dat we op een website worden geprikkeld door afbeeldingen, laat staan video’s. Een foto is een op zichzelf staand moment terwijl een video het hele verhaal vertelt. Bij afbeeldingen is er veel ruimte voor eigen interpretatie en miscommunicatie, iets wat voorkomen kan worden met een video. Let wel op dat een bedrijfsvideo op uw website niet automatisch afspeelt wanneer bezoekers op uw website belanden. Dit wordt als vervelend ervaren, niet iedereen wil het filmpje zien. Ook kan het geluid van je PC bijvoorbeeld heel hard staan waardoor je je dood schrikt. Laat de bezoeker zelf kiezen of hij/zij een filmpje op uw website wil bekijken.

Een kijkje achter de schermen

Wat ik al eerder kort heb besproken is dat je met een bedrijfsvideo een kijkje achter de schermen van je bedrijf kan geven. Waar een video vooral goed in is is het creëren van sfeer en een bepaald gevoel overbrengen bij de bezoekers. Een bedrijfsvideo zorgt voor een goede mix in content op de website, je zult wel begrijpen dat een website met alleen tekst heel saai is. Met de video kunt u echt de identiteit van uw bedrijf presenteren.

Marketing tool

Bedrijfsvideo als marketing tool gebruiken? Dat kan zeer zeker! Zo kan het gebruik van verschillende soorten content, zoals video’s, bevorderlijk zijn voor uw website posities in Google. Daarnaast kun je met een video op Youtube enorm wil mensen bereiken. Youtube filmpjes kunnen ook makkelijk geshared worden op bijvoorbeeld social media. Wordt u filmpje veel bekeken op Youtube kun je er ook nog eens aardig centje aan verdienen door je filmpje aan te melden voor advertentiemogelijkheden.

Kortom, beeld zegt meer dan duizend woorden. Bedrijfsvideo’s worden een steeds belangrijker onderdeel in de online marketingstrategie en kan u helpen bij onder andere imagoverbetering, klantenbinding-en werving.

Posted in marketing | Reacties uitgeschakeld voor Bedrijfsvideo als marketing tool

De SWOT analyse

Een SWOT analyse is een zeer belangrijk instrument op het gebied van de marketing. Het geeft je een zeer nuttig overzicht en inzicht in je bedrijf.

Een SWOT analyse is grofweg op te splitsen in twee delen, namelijk een interne analyse en een externe analyse. Samen worden deze de situatieanalyse genoemd. Het maken van een situatieanalyse vergt altijd veel tijd, tenminste als je het goed wilt doen.

Interne analyse

Met een interne analyse krijg je inzicht in de sterke punten (Strenghs) en de zwakke punten (Weaknesses) van het bedrijf. Op al deze punten kun je als bedrijf zelf invloed op uitoefenen. Het zijn dus beheersbare factoren. Dit zijn bijvoorbeeld zaken als het personeel, de toegepaste technologie, het assortiment, het imago en dergelijke.

Externe analyse

Met een externe analyse krijg je inzicht in de kansen (Opportunities) en de bedreigingen (Threats) voor het bedrijf. Een kans is hierbij een gebeurtenis die, als je er goed mee omgaat, leidt tot omzet- en winstverhoging. Een bedreiging is hier een gebeurtenis die, als je er niet goed mee omgaat, leidt tot een winstdaling.

Doordat deze factoren van buitenaf komen kun je er als bedrijf ook geen invloed op uitoefenen. In bepaalde gevallen misschien een klein beetje, maar doorgaans geen enkele. Het is daarom uitermate belangrijk om deze factoren goed in de gaten te houden en er op tijd iets mee te doen als er wat veranderd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de verhoging van de belasting, het toenemende gebruik van internet, bepaalde trends op de markt of in het distributiekanaal, strategieën van de concurrenten, ontwikkelingen in de bedrijfstak, nieuwe of gewijzigde wet- en regelgevingen en dergelijke.

Relatief

Bij het maken van een SWOT analyse is het belangrijk dat je altijd uitgaat van relatieve sterktes, relatieve zwakten, relatieve kansen en relatieve bedreigingen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je punt sterk of misschien zwak is ten opzichte van je concurrentie, dus relatief is. Voor de kansen en bedreigingen geldt dit in minder mate, omdat deze over het algemeen niet alleen invloed hebben op jouw bedrijf alleen, maar op de gehele bedrijfstak, op het gehele land of op de gehele wereld.

Confrontatiematrix

Zodra je de interne en externe analyse hebt gedaan, zet je deze in een confrontatiematrix. Noteer hierbij in elk vak alleen de drie sterkste of belangrijkste elementen. Vergelijk vervolgens de sterke punten met de kansen en de zwakke punten met de bedreigingen en je hebt een goed inzicht in de concurrentiepositie van je bedrijf.

Posted in marketing | Reacties uitgeschakeld voor De SWOT analyse

Marketingplan maken

Marketingplan maken voor je onderneming?

Of je nou een klein een groot bedrijf hebt, een goed marketingplan is essentieel om meer klanten te bereiken en meer omzet te genereren. Sommige marketingplannen zijn specifiek gericht om het imago te verbeteren of om het nog sterker te maken. Het is zeker niet noodzakelijk om een marketingbureau in te schakelen om een marketingplan te maken maar het is wel aan te raden wanneer er intern geen tot weinig kennis hierover is. Je zult goed in kaart moeten hebben wie je klanten zijn en misschien nog belangrijker wie je potentiële klanten zijn en hoe je deze kunt bereiken.Wat zijn de belangrijkste onderdelen van een goed marketingplan?

Doelgroep

De meest belangrijke en essentiële stap van een marketingplan. Ieder plan is volledig afgestemd op de wensen en behoeften van de doelgroep dus wanneer de strategie niet passend is, kun je helemaal opnieuw beginnen. Bij een doelgroepanalyse verzamel je zo veel mogelijk informatie over je doelgroep, zoals leeftijd, geslacht, demografische en economische gegevens, hobby’s, opleiding etc.

Concurrentie

Hoe meer je weet over je concurrenten hoe beter! Door een kijkje te nemen hoe je concurrenten aan het werk gaan kun je zelf fouten voorkomen en goede punten mee te nemen in jouw strategie. Goed gestolen is altijd beter dan slecht bedacht zeggen we dan maar. Dat betekent niet dat je alles klakkeloos moet overnemen uiteraard, zorg dat je uniek bent en verschilt van de concurrenten.

Bied oplossingen

Consumenten hebben altijd ‘problemen’ en wanneer jouw bedrijf een oplossing biedt voor hun probleem, dan zullen ze ook bereid voor zijn om te betalen voor jouw product of dienst. Onderzoek waar je doelgroep mee zit en wat hun problemen zijn zodat je een oplossing kan bieden.

Kortom een strategie vloeit altijd voort uit het marketingplan. Er zijn talloze marketingstrategieën , zoals e-mail marketing, guerilla marketing, social media marketing etc.Tegenwoordig worden relatiegeschenken steeds vaker ingezet als marketinginstrument. Kies een strategie die past bij jouw plan en waarmee je je gewenste resultaten kunt behalen, succes!

Posted in marketing | Reacties uitgeschakeld voor Marketingplan maken
Newer »