De SWOT analyse

Een SWOT analyse is een zeer belangrijk instrument op het gebied van de marketing. Het geeft je een zeer nuttig overzicht en inzicht in je bedrijf.

Een SWOT analyse is grofweg op te splitsen in twee delen, namelijk een interne analyse en een externe analyse. Samen worden deze de situatieanalyse genoemd. Het maken van een situatieanalyse vergt altijd veel tijd, tenminste als je het goed wilt doen.

Interne analyse

Met een interne analyse krijg je inzicht in de sterke punten (Strenghs) en de zwakke punten (Weaknesses) van het bedrijf. Op al deze punten kun je als bedrijf zelf invloed op uitoefenen. Het zijn dus beheersbare factoren. Dit zijn bijvoorbeeld zaken als het personeel, de toegepaste technologie, het assortiment, het imago en dergelijke.

Externe analyse

Met een externe analyse krijg je inzicht in de kansen (Opportunities) en de bedreigingen (Threats) voor het bedrijf. Een kans is hierbij een gebeurtenis die, als je er goed mee omgaat, leidt tot omzet- en winstverhoging. Een bedreiging is hier een gebeurtenis die, als je er niet goed mee omgaat, leidt tot een winstdaling.

Doordat deze factoren van buitenaf komen kun je er als bedrijf ook geen invloed op uitoefenen. In bepaalde gevallen misschien een klein beetje, maar doorgaans geen enkele. Het is daarom uitermate belangrijk om deze factoren goed in de gaten te houden en er op tijd iets mee te doen als er wat veranderd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de verhoging van de belasting, het toenemende gebruik van internet, bepaalde trends op de markt of in het distributiekanaal, strategie├źn van de concurrenten, ontwikkelingen in de bedrijfstak, nieuwe of gewijzigde wet- en regelgevingen en dergelijke.

Relatief

Bij het maken van een SWOT analyse is het belangrijk dat je altijd uitgaat van relatieve sterktes, relatieve zwakten, relatieve kansen en relatieve bedreigingen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je punt sterk of misschien zwak is ten opzichte van je concurrentie, dus relatief is. Voor de kansen en bedreigingen geldt dit in minder mate, omdat deze over het algemeen niet alleen invloed hebben op jouw bedrijf alleen, maar op de gehele bedrijfstak, op het gehele land of op de gehele wereld.

Confrontatiematrix

Zodra je de interne en externe analyse hebt gedaan, zet je deze in een confrontatiematrix. Noteer hierbij in elk vak alleen de drie sterkste of belangrijkste elementen. Vergelijk vervolgens de sterke punten met de kansen en de zwakke punten met de bedreigingen en je hebt een goed inzicht in de concurrentiepositie van je bedrijf.

This entry was posted in marketing. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post. Both comments and trackbacks are currently closed.