Marketingplan maken

Marketingplan maken voor je onderneming?

Of je nou een klein een groot bedrijf hebt, een goed marketingplan is essentieel om meer klanten te bereiken en meer omzet te genereren. Sommige marketingplannen zijn specifiek gericht om het imago te verbeteren of om het nog sterker te maken. Het is zeker niet noodzakelijk om een marketingbureau in te schakelen om een marketingplan te maken maar het is wel aan te raden wanneer er intern geen tot weinig kennis hierover is. Je zult goed in kaart moeten hebben wie je klanten zijn en misschien nog belangrijker wie je potentiële klanten zijn en hoe je deze kunt bereiken.Wat zijn de belangrijkste onderdelen van een goed marketingplan?

Doelgroep

De meest belangrijke en essentiële stap van een marketingplan. Ieder plan is volledig afgestemd op de wensen en behoeften van de doelgroep dus wanneer de strategie niet passend is, kun je helemaal opnieuw beginnen. Bij een doelgroepanalyse verzamel je zo veel mogelijk informatie over je doelgroep, zoals leeftijd, geslacht, demografische en economische gegevens, hobby’s, opleiding etc.

Concurrentie

Hoe meer je weet over je concurrenten hoe beter! Door een kijkje te nemen hoe je concurrenten aan het werk gaan kun je zelf fouten voorkomen en goede punten mee te nemen in jouw strategie. Goed gestolen is altijd beter dan slecht bedacht zeggen we dan maar. Dat betekent niet dat je alles klakkeloos moet overnemen uiteraard, zorg dat je uniek bent en verschilt van de concurrenten.

Bied oplossingen

Consumenten hebben altijd ‘problemen’ en wanneer jouw bedrijf een oplossing biedt voor hun probleem, dan zullen ze ook bereid voor zijn om te betalen voor jouw product of dienst. Onderzoek waar je doelgroep mee zit en wat hun problemen zijn zodat je een oplossing kan bieden.

Kortom een strategie vloeit altijd voort uit het marketingplan. Er zijn talloze marketingstrategieën , zoals e-mail marketing, guerilla marketing, social media marketing etc.Tegenwoordig worden relatiegeschenken steeds vaker ingezet als marketinginstrument. Kies een strategie die past bij jouw plan en waarmee je je gewenste resultaten kunt behalen, succes!

This entry was posted in marketing. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post. Both comments and trackbacks are currently closed.